Sparkesykler

Stig A. Rognstad • apr. 12, 2020

Er sparkesykkel et miljøvennlig kjøretøy? Kanskje ikke.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) skriver på sine nettsider: 

Miljøpartiet De Grønne har, som eneste stortingsparti, programfestet å «Tilrettelegge mer for el-sykkel som et miljøvennlig, praktisk og effektivt kjøretøy».

Er sparkesykkel et miljøvennlig kjøretøy? Kanskje ikke. Dersom det erstatter bilbruk kan man hevde det. Men det gjør det trolig i svært liten grad. 

Det mest sannsynlige er at sparkesykkelen blir brukt så folk slipper å gå. Det er raskere og enkelt. Hvis det stemmer er det negativt for folks helse. Det er bedre for kroppen at folk går. Hvis det er negativt for folks helse koster det samfunnet penger.

I tillegg er det trolig flere skader forbundet med bruk av sparkesykkel enn det er forbundet med at folk går fra A til B. Dersom det stemmer er det enda mer negativt for folks helse. Da koster det enda mer for samfunnet.

For noen brukes sparkesykkel trolig i stedet for å bruke kollektivtrafikk. Det sparer neppe samfunnet noe på. Det kollektive tilbudet reduseres nok ikke pga bruk av sparkesykkel. Det innebærer at verdien av kollektivtrafikken går ned.

Produksjon av sparkesykler bidrar til å forverre klimaet. Sannsynligvis bidrar derfor ikke sparkesykler til å bedre klimaet. Tvert imot bidrar det trolig til en forverring av klimaet. Sånn er det når klimapolitikk blir klimareligion. Bare noen sier KLIMA sier hordene AMEN. Det ville nok blitt en bedre verden dersom man brukte kalkyler og analyser før man besluttet tiltak for å bedre klimaet.

Av Norse Securities 27 Sep, 2023
Seminar Q4 2023 - Stig A. Rognstad
Av Stig A. Rognstad 14 Jun, 2022
Chateau De Parenchère Cuvée Raphaël 2018 14,5 % alkohol. 235,40,- kroner. 86 poeng.
Flere innlegg
Share by: